Korekcja powiek dolnych

Jednym z najwcześniej pojawiających się objawów starzenia na twarzy jest zwiotczenie skóry powiek górnych i dolnych. Często u młodych osób pierwszym z objawów starzenia powiek dolnych jest wystąpienie tzw. cieni pod oczami lub worków pod oczami. Zabieg w większości przypadków wykonywany jest po 40 roku życia.

Zwiotczenie skóry, zmarszczki oraz tzw. worki lub cienie pod oczami są częstą przyczyną podjęcia decyzji przez pacjenta o chęci wykonania zabiegu.

Zabieg ma na celu skorygowanie zmarszczek powiek, napięcie skóry oraz korekcja worków i cieni pod oczami.

Kryteria kwalifikujące pacjenta do zabiegu to dobry ogólny stan zdrowia, brak innych chorób lub prawidłowo leczone choroby przewlekłe, bezwzględny zakaz palenie papierosów, prawidłowe wyniki zleconych badań laboratoryjnych. W przypadku występowania jakichkolwiek chorób przewlekłych należy poinformować o nich lekarza prowadzącego.

Sama korekcja powiek dolnych jest wykonywana najczęściej w znieczuleniu miejscowym ale jest możliwość przeprowadzenia zabiegu w znieczuleniu ogólnym. Jeżeli wykonywana jest korekcja zarówno powiek górnych jak i dolnych najczęściej stosowane jest znieczulenie ogólne.

Zabieg polega na wykonaniu nacięcia skóry tuż pod brzegiem rzęsowym i jest przedłużane nieznacznie wychodząc poza kąt boczny oka. W trakcie zabiegu wykonuje się redukcje tłuszczu około gałkowego tzw. worki pod oczami w celu wygładzenia powieki dolnej. Nadmiar skóry się wycina i napina w celu korekcji zmarszczek. Blizna praktycznie jest niewidoczna po okresie dojrzewania.

Zabieg jest wykonywany w trybie ambulatoryjnym tzn. pacjent wraca do domu w dniu zabiegu. Czas rekonwalescencji to około 10-14 dni. W tym okresie schodzą obrzęki i siniaki. Szwy są usuwane po około 6-7 dniach. Rany goją się na otwarto tzn. poza drobnym stripem (plastry do zamykania ran), który odpada samoistnie po około 3 dniach, nie wymaga on stosowania opatrunku, a jedynie przemywania preparatem odkażającym.

Każda nawet najmniejsza procedura medyczna wiąże się z ryzykiem wystąpienia powikłań wymagających interwencji chirurgicznej lub wdrożenia dodatkowego leczenia zachowawczego. Ryzyko wystąpienia powikłań w zabiegach korekcji powiek jest niewielkie. Do możliwych powikłań należy wystąpienie krwiaka, rozejście się rany, infekcja, martwica brzegów rany, asymetria czy też nadmierne bliznowacenie lub odwinięcie powieki (ectropion). Leczenie może być prowadzone w sposób zachowawczy lub może w rzadkich przypadkach wystąpić konieczność wykonania zabiegu w trybie pilnym. Pacjent powinien stosować się do zaleceń po zabiegowych, zgłaszać w wyznaczonych terminach w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia powikłań.

Korekcja powiek górnych nie wchodzi w zakres faceliftingu. Jednoczasowo często wykonuje się korekcje powiek z wyżej wymienionym zabiegiem. Często pacjenci decydują się na korekcje powiek górnych i dolnych w jednym czasie wtedy zabieg na ogół jest wykonywany w znieczuleniu ogólnym ale również może być wykonany w znieczuleniu miejscowym. W przypadku występowania izolowanej przepukliny tłuszczu około gałkowego tzw. worki pod oczami bez obecności zmarszczek (najczęściej młode osoby) można wykonać jedynie korekcję tej przepukliny bez redukcji skóry, a co za tym idzie bez blizny (przez spojówkowa korekcja powiek dolnych).

Czas zabiegu: około 1,5 godziny