Korekcja chirurgiczna ust

Zabiegów korygujących usta jest wiele. Można podzielić je na zabiegi trwale lub tymczasowo korygujące kształt ust. Zabiegi chirurgiczne powoduję trwałą korekcję kształtu ust zarówno można uzyskać zwiększenie objętości jak i kształt ust.
Zabiegi niechirurgiczne z wykorzystaniem kwasu hialuronowego dają wzrost objętości oraz zmianę konturu, z kolei toksyna botulinowa może korygować jedynie kształt ust.

Rozmiar ust to w obecnych czasach raczej kwestia gustu … ale jednak są pewne wytyczne, które charakteryzują prawidłowo wyglądające usta i powinno się wykonywać zabiegi zgodnie z tymi zaleceniami.
Prawidłowa wysokość czerwieni wargi górnej powinna stanowić 1/3 wysokości czerwieni wargi dolnej czyli czerwień wargi dolnej powinna być większa. Podobnie jest z wysokością samych warg, warga górna powinna stanowić 1/3 wysokości wargi dolnej. Powinien być wyraźnie zaznaczony łuk Kupidyna wargi górnej, rynienka nosowo wargowa, a odległość od podstawy nosa do czerwieni wargi górnej powinna wynosić około 11-12mm. Kąciki ust powinny być w poziomie szpary ust, a projekcja wargi górnej powinna być nieznacznie bardziej wysunięta do przodu niż wargi dolnej.

Celem zabiegu w zależności od potrzeb jest korekcja objętości, kształtu lub obu cech jednocześnie.

Zawsze wymagana jest konsultacja przedzabiegowa. Doktor Pabiańczyk omawia wszystkie szczegóły dotyczące przygotowania przed i postępowania po operacji, oraz wyjaśnia wątpliwości dotyczące samego zabiegu i jego typu indywidualnie dobranego dla pacjenta. Istotne przed zakwalifikowaniem do zabiegu jest dobry ogólny stan zdrowia, brak innych chorób lub ich prawidłowe leczenie, niepalenie papierosów, prawidłowe wyniki zleconych badań laboratoryjnych. W przypadku występowania jakichkolwiek chorób przewlekłych należy poinformować o nich lekarza.

Zabiegi korygujące usta są wykonywane w znieczuleniu miejscowym.

Zabiegi korygujące kształt ust:

• Bullhorn lip lift to najczęściej wykonywanym zabiegiem. Inaczej określany jest jako zabieg Hinderera lub po prostu lifting wargi górnej. Zabieg przywraca proporcje wargi górnej względem dolnej. Najlepsi kandydaci do tej procedury to osoby, które mają relatywnie długą wargę górną (odległość podstawa nosa – czerwień wargowa 15-16mm) i wąską czerwień wargową. W trakcie zabiegu uzyskuje się skrócenie wysokości wargi górnej i poszerzenie czerwieni wargowej, praktycznie na całej szerokości wargi. Można uzyskać ładniejsze uwidocznienie górnych zębów podczas uśmiechu. Cięcie jest wykonane u podstawy nosa od lewego do prawego skrzydełka nosa.
  • Italian lip lift to zabieg podobny do typowego liftingu wargi górnej, jednak dwa oddzielne cięcie są wykonane jedynie u podstawy nozdrzy przednich. W tym przypadku uzyskuje się mniejszą korekcją czerwieni i wargi, głównie w części centralnej.
  • Corner lip lift to zabieg polegający na wykonaniu dwóch drobnych nacięć w okolicach spoideł ust po prawej i lewej stronie tuż nad czerwienia wargową. Zabieg ma na celu podciągnięcie jedynie kącików ust w celu uzyskania bardziej uśmiechniętego kształtu ust.
  • Gullhorn lip lift to zabieg, który polega na wywinięciu czerwieni wargowej bez redukcji skóry pod nosem. Może być zastosowany zarówno do wargi górnej i dolnej. Cięcie wykonuje się na granicy czerwieni wargowej i skóry wargi dolnej (łuk Kupidyna). Zabieg może być wykonany zwłaszcza u pacjentów z bardzo wąską (praktycznie niewidoczną) czerwienią wargową. Pozostaje blizna w granicach czerwieni wargowej.
  • Wysunięcie płata błony śluzowej V-Y zabieg polega na uformowaniu fragmentu błony śluzowej z przedsionka jamy ustnej i przesunięciu go do przodu w celu wyeksponowania czerwieni wargowej.

Zabiegi zwiększające objętość ust:

• Implanty silikonowe są stosowane w celu trwałego zwiększenia objętości ust. Zabieg polega na wprowadzeniu implantu w wykonanym tunelu pod czerwienią wargową. Procedura praktycznie nie pozostawia blizn, wykonuje się jedynie drobne nacięcia w kontach ust przez które wprowadza się implanty dla górnej i dolnej wargi.
  • Przeszczep korium wykonuje się u pacjentów którzy nie decydują się na implanty silikonowe. Zabieg polega na pobraniu fragmentu skóry właściwej, która pozbawia się naskórka i po uformowaniu z niej „wałeczka”, kształtem przypominającego implant silikonowy, wprowadza podobnie jak implant w wytworzonym tunelu pod czerwienią wargową. Jest to przeszczep własnej skóry.
  • Przeszczep tłuszczu polega na pobraniu tkanki tłuszczowej z innej okolicy i przeszczepieniu w obszarze czerwieni wargowej, jednak efekty tego zabiegu są niezadowalające gdyż tłuszcz często się wchłania w tej okolicy.

Zabieg zmniejszający usta:
Redukcja wargi to zabieg, który zmniejsza wargę lub koryguje tzw. wargę podwójną. Cięcie jest wykonywane na wewnętrznej powierzchni wargi co nie pozostawia widocznej blizny.

Zabiegi są wykonywane w trybie ambulatoryjnym. Praktycznie po każdym zabiegu należy się liczyć z wystąpieniem obrzęku, który jednak szybko się zmniejsza. Czas rekonwalescencji trwa około 10-14 dni. Należy być w stałym kontakcie z lekarzem w razie pojawienia się wątpliwości lub niepokojących objawów.

Każda nawet najmniejsza procedura medyczna wiąże się z ryzykiem wystąpienia powikłań wymagających interwencji chirurgicznej lub wdrożenia dodatkowego leczenia zachowawczego. Ryzyko wystąpienia powikłań w zabiegach korekcji ust jest niewielkie. Do możliwych powikłań należy np. wystąpienie krwiaka, rozejście się rany, infekcja, martwica brzegów rany, asymetria, nadmierne bliznowacenie, czy też przesunięcie implantu. Leczenie może być prowadzone w sposób zachowawczy lub w rzadkich przypadkach może wystąpić konieczność wykonania zabiegu w trybie pilnym. Pacjent powinien stosować się do zaleceń po zabiegowych, zgłaszać w wyznaczonych terminach na konsultacje pozabiegowe w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia powikłań.

Zabiegi korygujące kształt ust i zwiększające objętość można łączyć. Najkorzystniejszy sposób postępowania to w pierwszej kolejności uzyskanie prawidłowego konturu ust, czyli wykonanie zabiegu z pierwszej grupy i dopiero w kolejnym etapie, jeżeli pacjent tego wymaga, zwiększenie objętości.
W niektórych przypadkach wąskiej czerwienie wargowej i długiej wargi górnej niekorzystne są próby wypełnienia ust kwasem hialuronowym. Ciężko wtedy uzyskać efekt prawidłowo wypełnionej wargi, częściej dochodzi do uformowania tzw. „kaczego dzióbka”. W takich przypadkach po wykonaniu zabiegu z grupy poszerzających czerwień wargową efekt jest wystarczający i zapewnia satysfakcję dla pacjenta, ale jeżeli pacjent życzy sobie dodatkowe zwiększenie objętości ust kwasem hialuronowym lub implantem silikonowym można uzyskać dodatkowe zwiększenie objętości wargi, która będzie miała prawidłowe proporcje anatomiczne.