Plastyka brzucha

Plastyka brzucha to jeden z najczęściej wykonywanych zabiegów po przebytej ciąży. Często decydują się na tę procedurę pacjentki, które rodziły przynajmniej dwukrotnie lub po przebytej ciąży mnogiej. Zabieg również jest wykonywany u mężczyzn i kobiet po znacznej utracie wagi ciała. Zabieg może być wykonany z przyczyn estetycznych w celu wyszczuplenia brzucha i tali, oraz zredukowania zwiotczałej skóry, jak również ze wskazań zdrowotnych np. u pacjentów ze znacznym rozstępem mięśni prostych brzucha lub przepukliną. W wielu przypadkach plastyka brzucha to jedyna droga aby uzyskać płaski brzuch z jędrną skórą i podkreśleniem talii. Ćwiczenia fizyczna poprawiają napięcie mięśni i redukują nadmiar zgromadzonego tłuszczu ale najczęściej nie są w stanie przywrócić wyglądu brzucha z przed ciąży.

Zwiotczenie skóry, rozstępy, nagromadzenie tłuszczu, wiszący fałd i rozejście mięśni prostych brzucha to najczęstsze wskazania do zabiegu. Decyzję o poddaniu się operacji często podejmują pacjentki które pomimo ćwiczeń fizycznych i diety nie widzą poprawy stany powłok brzusznych. Po ciąży optymalny czas do zabiegu to 12 miesięcy.

Klasyczna plastyka brzucha składa się z trzech etapów. W pierwszej kolejności wykonuje się liposukcję w celu „odchudzenia” brzucha następnie zszywa się rozstąpione mięśnie proste brzucha co wzmacnia ścianę powłok brzusznych, zapobiega przepuklinie i zwęża talię. W ostatnim etapie napina się i wycina nadmiar skóry.

Zawsze wymagana jest konsultacja przedzabiegowa podczas której doktor Rafał Pabiańczyk omawia wszystkie szczegóły dotyczące przygotowania przed i postępowania po operacji, oraz wyjaśnia wątpliwości dotyczące samego zabiegu. Istotne przed zakwalifikowaniem do zabiegu jest dobry ogólny stan zdrowia, brak innych chorób lub ich prawidłowe leczenie, niepalenie papierosów, prawidłowe wyniki zleconych badań laboratoryjnych i innych badań dodatkowych, oraz pozytywna kwalifikacja lekarza anestezjologa do zabiegu w znieczuleniu ogólnym. W przypadku występowania jakichkolwiek chorób przewlekłych należy poinformować o nich lekarza. Nie należy przyjmować leków rozrzedzających krew i co bardzo ważne bezwzględnie zaprzestać palenia papierosów na miesiąc przed i miesiąc po zabiegu! Pacjenci, którzy mają nadwagę nie mogą być zakwalifikowani do zabiegu. W pierwszej kolejności należy uzyskać odpowiednią wagę ciała nieprzekraczającą BMI 25. Zabieg nie służy odchudzaniu!

W przypadku plastyki brzucha wykonywane jest znieczulenie ogólne.

Jest wiele technik operacyjnych powłok brzusznych. Zabieg plastyki brzucha u różnych pacjentów może przebiegać inaczej. Na przykład u części pacjentów nie jest konieczne wykonanie liposukcji bo po prostu mają szczupły brzuch lub nie wymagają szycia mięśni prostych brzucha bo przylegają one ściśle do siebie. Zawsze wykonuje się redukcję skóry i przeniesienie pępka. Klasycznie zabieg polega na odessaniu tłuszczu z okolicy powyżej pępka, przecięciu skóry w podbrzuszu, oddzieleniu skóry od mięśni aż po łuki żebrowe jej przesunięciu w dół, napięciu i usunięciu jej nadmiaru. Wiąże się to z wytworzeniem nowego miejsca dla pępka w napiętej skórze co pozostawia bliznę wokół pępka oraz łukowatą bliznę w podbrzuszu tuż powyżej granicy owłosienia łonowego. Blizna w podbrzuszu finalnie w przeważającej większości pacjentów wygląda bardzo ładnie i może być ukryta pod bikini.

Po zabiegu pacjent zostaje wypisany do domu po 2 dobach. Po zabiegu przez pierwsze 10-14 dni powłoki są obrzęknięte i mogę być widoczne drobne zasinienia. Czucie w podbrzuszu może być obniżone lub całkowicie nieobecne ale po 3 miesiącach wraca do stanu z przed zabiegu. Obowiązuje zakaz palenia papierosów przez 4 tygodnie i bezwzględne przebywanie w pasie uciskowym, który można zdjąć na czas kąpieli. Obowiązuje zakaz uprawiania sportu i oszczędny tryb życia, wstrzemięźliwość seksualna w okresie około 4 tygodni. Ważny jest bezpośredni kontakt pacjenta z lekarzem w okresie rekonwalescencji i regularne wizyty kontrolne. Na wizytach kontrolnych zmieniane są opatrunki i przekazywane są zalecenia dotyczące pielęgnacji blizny.

Każda nawet najmniejsza procedura medyczna wiąże się z ryzykiem wystąpienia powikłań wymagających interwencji chirurgicznej lub wdrożenia leczenia zachowawczego. Do możliwych powikłań należy wystąpienie krwiaka, tworzenie seromy (podskórne zbiorniki płynu), rozejście się rany, infekcja, martwica brzegów rany, asymetria, czy też nadmierne bliznowacenie. Leczenie może być prowadzone w sposób zachowawczy lub może w rzadkich przypadkach wystąpić konieczność wykonania zabiegu. Pacjent powinien stosować się do zaleceń po zabiegowych, zgłaszać w wyznaczonych terminach w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia powikłań. Przy stosowaniu się do zaleceń lekarskich powikłania zdarzają się rzadko.

Plastykę powłok brzusznych często wykonuje się razem z korekcją piersi w trakcie jednego znieczulenia. Może być to powiększenie piersi, podniesienie, podniesienie z powiększeniem lub redukcja. Jest tzw. zabieg „mommy makeover” czyli w wolnym tłumaczeniu korekcja brzucha i piersi w jednym zabiegu dla młodych mam po przebytej ciąży.

Czytaj więcej o zabiegu Mommy makeover

Czas zabiegu: około 2,5 godziny
Pobyt w klinice: 2 doby