Podniesienie twarzy, plastyka twarzy (facelifting)

Facelifting, czyli tak naprawdę rhytidektomia (z greckiego oznacza usuniecie zmarszczek), to najprawdopodobniej jedno z najczęściej używanych określeń w chirurgii plastycznej. Jest to wysoce skuteczny zabieg korygujący wiele cech starzejącej się twarzy. Tradycyjny lifting stanowi złoty standard, z którym jest porównywana skuteczność wszystkich pozostałych metod odmładzania twarzy.
Oznaki starzenia na twarzy są dość uniwersalne, polegają na utarcie elastyczności skóry wraz ze spadkiem objętości tkanek podskórnych i kostnej, a wszystko objawia się powstaniem zmarszczek, pogłębieniem fałdów i w efekcie sprawia wrażenie wychudzonej twarzy z „wiszącą” zwiotczałą skórą. Dochodzi również do zaburzenia prawidłowego konturu twarzy poprzez opadnięcie policzków, zniekształcenie linii żuchwy (tzw. „chomiki”), nagromadzenie tłuszczu wraz ze zwiotczeniem skóry i mięśni w okolicy podbródkowej (tzw. szyja „indycza”). Zmiany anatomiczne twarzy z czasem są coraz trudniejsze do zamaskowania makijażem, aż w końcu niemożliwe. Do przyspieszenia rozwoju takiego stanu przyczynia się również palenie papierosów, ekspozycja skóry na słońce czy też „skoki” masy ciała.
Zabieg faceliftingu przywraca cechy młodej twarzy. Pacjent po zabiegu wygląda znacznie młodziej niż jego równolatek. Efekt zabiegu utrzymuje się około kilkanaście lat. Zabieg dotyczy dolnych pięter twarzy (2/3 dolne twarzy) wraz z korekcją w obszarze szyi.

Zabieg faceliftingu nie jest w stanie zatrzymać procesu starzenia się twarzy ale w znacznym stopniu może odmłodzić jej wygląd. Najwłaściwszym kandydatem do zabiegu jest osoba z prawidłowo określoną strukturą kostną twarzy, ale u której doszło do zwiotczenie i utraty objętości tkanek miękkich ze względu na wiek lub znaczną utratę wagi ciała.
Zabieg najczęściej wykonuje się u osób w wieku około 45 – 55 lat. Opadnięcia policzków, lokalne nagromadzenia tłuszczu (np. w okolicy podbródkowej, czy w okolicy podżuchwowej), przemieszczenia tkanki podskórnej zaburzające kontur twarzy kwalifikuje pacjenta do zabiegu. Również pogłębione fałdy nosowo wargowe, fałdy „marionetki” czy ogólne nasilenie zmarszczek twarzy może być wskazaniem do zabiegu.

Zabieg faceliftingu nie jest w stanie zupełnie zredukować zmarszczek twarzy, fałdów czy w pełni wyrównać linię żuchwy. Celem zabiegu jest redukcja najbardziej widocznych oznak starzenia w dolnych 2/3 powierzchni twarzy i całej szyi.
Zabieg ma na celu między innymi podniesienie policzków i poduszeczek tłuszczowych z następową redukcją fałdów nosowo wargowych, redukcją fałdów marionetki, wysmukleniem konturu żuchwy oraz ogólną redukcją zmarszczek twarzy. W obszarze szyi wykonuje się korekcje podbródka (liposukcja), czasami chirurgicznie redukuje się nadmiar skóry, napina mięsień szeroki szyi, a pozostałą powierzchnię napina przywracając jej prawidłowy gładki i smukły wygląd.
Lifting twarzy nie koryguje zmarszczek powiek górnych i dolnych oraz nie ma wpływu na okolicę łuków brwiowych i na zmarszczki czoła. W celu wykonania korekcji w tych okolicach wykonuje się oddzielne zabiegi, które mogą być łączone z faceliftem. Podczas feceliftingu jednocześnie można wykonać inne procedury takie jak lipofiling twarzy czyli przeszczepienie tkanki tłuszczowej w celu zwiększenia objętości w wybranych miejscach lub spłycenie fałdów. Dość często jednoczasowo przeprowadza się korekcje brody, wszczepiając implant w celu poprawy profilu żuchwy.

Kryteria kwalifikujące pacjenta do zabiegu to dobry ogólny stan zdrowia i brak innych chorób lub prawidłowo leczone choroby przewlekłe, bezwzględny zakaz palenie papierosów, prawidłowe wyniki zleconych badań laboratoryjnych oraz pozytywna kwalifikacja anestezjologa do zabiegu w znieczuleniu ogólnym. W przypadku występowania jakichkolwiek chorób przewlekłych należy poinformować o nich lekarza.

Zabieg jest wykonywane najczęściej w sedacji połączonej ze znieczuleniem nasiękowym. Możliwe jest znieczulenie ogólne, a w wybranych przypadkach szczególnie mini liftingu wyłącznie w znieczuleniu nasiękowym. Pełny lifting twarzy obejmujący głęboką warstwę SMAS i szyję wykonywany jest w znieczuleniu ogólnym.

Klasyczny lifting polega na korekcji 2/3 dolnych części twarzy oraz całej szyi. Natomiast nie dotyczy czoła oraz powiek górnych i dolnych, w przypadku których wykonuje się oddzielne procedury.
Wielokrotnie w powszechnych mediach można spotkać się z przeróżnymi określeniami i typami operacji plastycznych twarzy. Techniki operacyjne wykorzystywane przy korekcji zmarszczek są dość skomplikowane i wymagają znacznej wiedzy i doświadczenia operatora. Wyróżnia się kilka podstawowych sposobów operacyjnych. Między innymi można wykonać: mini lifting twarzy, lifting pod okostnowy, lifting bez SMAS (podskórny) lub ze SMAS (układ powięziowo mięśniowy twarzy).
W klasycznym liftingu twarzy nacięcia są prowadzone w taki sposób aby jak najbardziej zamaskować powstanie blizny. Przebiegają one w obszarze skóry owłosionej okolicy skroniowej, w naturalnej bruździe przed małżowiną, a następnie przechodzą na tylna powierzchnię małżowiny usznej. Skóra twarzy zostaje odwarstwiona od podłoża czyli układu powięziowo mięśniowego twarzy tzw. SMAS (superficial muscular aponeurotic system) w celu jej napięcie i redukcji nadmiaru. Następnie wykonuje się preparowanie warstwy mięśni mimicznych twarzy (SMAS) w celu ich napięcia. W trakcie procedury dodatkowo można wykonać inne korekcje twarzy np. liposukcje podbródka, podniesienie torebek tłuszczowych, przeszczepienie tłuszczy czy też wszczepienie twarzowych implantów silikonowych w celu odtworzenia objętości tkanek i konturowania twarzy.

Po zabiegu pacjent pozostaje w klinice do następnego dnia. W kolejnym dniu przeprowadzana jest kontrola zmiana opatrunku i ewentualnie usunięcie drenów. Jeżeli gojenie przebiega prawidłowo pacjent po kontroli jest wypisywany do domu. Przebieg pooperacyjny raczej jest bezbólowy i praktycznie nie wymaga stosowania silnych leków przeciwbólowych. Po zabiegu przez pierwsze 7-10 dni utrzymuje się obrzęk i mogą być widoczne „siniaki” szczególnie na szyi. Obowiązuje bezwzględny zakaz palenia papierosów do wygojenia ran (około 2 tygodnie) i zakaz opalania twarzy przez 6 tygodni. Należ nosić opaskę uciskową na czas gojenia przez około 2 tygodnie. Szwy są usuwane po około 7 dniach. Obowiązuje zakaz uprawiania sportu w okresie około 4 tygodni. Ważne jest bezpośredni kontakt pacjenta z lekarzem w okresie rekonwalescencji i regularne wizyty kontrolne. Przed opuszczeniem kliniki pacjent zostaje poinstruowany o dalszym postępowaniu.

Każda nawet najmniejsza procedura medyczna wiąże się z ryzykiem wystąpienia powikłań wymagających interwencji chirurgicznej lub wdrożenia leczenia zachowawczego. Ryzyko wystąpienia powikłań w zabiegach podniesienia tkanek twarzy jest niewielkie. Do możliwych powikłań należy wystąpienie krwiaka, rozejście się rany, infekcja, martwica brzegów rany, porażenie nerwu twarzowego, asymetria twarzy czy też nadmierne bliznowacenie. Ryzyko wystąpienia powikłań jest związane ze stopniem skomplikowania zabiegu czyli rodzajem liftingu. Leczenie może być prowadzone w sposób zachowawczy lub może w rzadkich przypadkach wystąpić konieczność wykonania zabiegu. Pacjent powinien stosować się do zaleceń po zabiegowych lekarza, zgłaszać w wyznaczonych terminach na wizyty kontrolne w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia powikłań.

Możliwe jest do wykonania kilkunastu różnych „liftingów” korygujących zmarszczki twarzy. Najczęściej wykonywane operacje to lifting samej skóry (powierzchowny, podskórny) szczególnie przydatny u osób bardzo szczupłych, gdzie główny problem stanowi zwiotczała skóra.
Mini lifting wykonywany u osób wymagających niewielkiej korekcji zmarszczek.
Lifting środkowej części twarzy zalecany u osób, u których nie ma zwiotczenia szyi i nie wymagana jest korekcja linii żuchwy („chomiki”), najczęściej wykonuje się w celu korekcji policzków i fałdów nosowo wargowych.
Lifting pod okostnowy to głęboki lifting napinający wszystkie warstwy twarzy.
Lifting z wykorzystaniem nici liftingujących. Rodzaj zabiegu jest indywidualnie dobierany dla każdego pacjenta i zależy od wielu czynników.
Szczegółowy opis wszystkich możliwych technik operacyjnych przekracza ramy tego opracowania, a o szczegóły można pytać dr Pabiańczyka podczas konsultacji.

Pobyt w klinice: 2 doby